Du visar för närvarande Gäddspinn med meterfisk i topp!

Gäddspinn med meterfisk i topp!

I fredags ringde klockan halv sex och det bar iväg mot ett sedan länge planerat gäddpass med Björn. Det var en lucka i den ihållande, nordliga aprilblåsten och väl vid rampen så låg sjön blank. Efter en kylig transportsträcka la vi oss intill en vik med ett mindre stubbvassflak. Jag brukar inte auta beten då jag sällan anser att betet är avgörande för ett lyckat resultat, men den här dagen visade sig Westin swim från sin bästa sida. Den stora fördelen med betet är att det går fint även vid monoton invevning, och är således mycket lättfiskat. Björn valde att slänga på en Buster efter rekommendationer från Trumman på sportfiskemässan. Ett bete som harvat upp gäddor sedan 2004 då filmen Gäddfeber skakade om hela Europa. Buster, till skillnad från Westin swim, kräver dock sin fiskare. Varken jag eller Björn är vana jerkfiskare och troligtvis återspeglade resultatet vår (in)kompetens den här dagen.

Efter 20 minuter small första fisken på min Westin swim, direkt efter ett kort spinnstopp över en halvmeters djup. Fisken kom in lätt mot båten men gjorde sedan ett utfall längs med den grumliga bottnen. Efter ett antal härliga rusningar kunde Björn säkra henne i håvnätet. 7400 gram och en magisk start på dagen!

Vi fortsatte att nöta i samma område en halvtimme utan ett pet. Efter ett par transporter och otaliga kast utan tillstymmelse till fisk hade klockan börjat närma sig 14. Vi kändes oss snopna efter den fina starten och tron om att dagen skulle fortsätta på samma vis. Jag hade dock ytterligare en het plats i åtanke, men när vi närmade oss mötte vi en spinnfiskare som redan nött av området under förmiddagen utan resultat. Vi var överens om att fisket kanske skulle släppa under kvällen och testade trots allt det tänkta områden, men omedelbart hörde vi gäddor som plaskade i vassen och flyttade oss snabbt därifrån.

Vi körde tillbaka till förmiddagens plats och kastade av samma kant i hopp om att fler honor stod på flaket, men inget hände. Sista platsen vi kom till innan hemfärd var en större vik vänd mot öster. Längst in låg översvämmad, kort vass och växtlighet och temperaturen visade på 0,5 grader varmare än alla andra områden vi testat under dagen. En gnutta hopp infann sig! Viken var vindskyddad och eftermiddagssolen värmde. Efter bara 10-15 kast small det till på min Westin swim så jag höll på att trilla ur båten. Lätt hänt att halvsova efter 6 timmars fruktlöst harvande och då kan man inte räkna med fast fisk. Med blodad tand fortsatte vi nöta av viken samtidigt som ekolodet tecknade upp de första bågarna på hela dagen. Hett!

Smack! I ett spinnstopp tog det tvärstopp och sen kände jag det som inte får hända – totalt slack i linan. Gäddan, som garanterat var modell större, hade lyckats knipa både bete och tafsen, för att sedan klippa huvudlinan som sytråd. Bland det värsta som kan hända en gäddfiskare. Inte bara att man tappat en fisk, utan även att den troligtvis simmar med ett bete i munnen. Jag drog på en Buster efter detta och vevjerkade över ett gräsområde allra längst in i viken. Smack! En mindre fisk norpade betet utan att krokas. Därefter hade jag en följare och även Björn fick sin första följare på hela dagen. Vi gjorde en drift över samma område och jag satte på en Salmo slider som även det är ett förlåtande bete för den oinvigde jerkfiskaren. Det dröjde inte länge innan det tog stopp i linänden. Fisken kändes fin, men inte lika stark som 7:an på morgonen. En otroligt vackert tecknad gädda visade sig snart under båten, men tyvärr redan utlekt. Vikt uppskattat till 6-6,5 kg. Hon fick simma hem fort efter bara några foton och därefter åkte även vi hem, relativt nöjda med dagens pass.

För information om att boka en guidad tur, se här!