Du visar för närvarande Trolla röding på Vättern

Trolla röding på Vättern

I helgen var det så äntligen dags för trolling på Vättern! Det var två år sedan vi var uppe senast. Även då blev det Granvik men bara en övernattning. Denna gången fick vi till barnvakt i tre dagar vilket gav utrymme för två nätter och mycket fiske. Väderprognosen spådde lugn sjö och mycket sol vilket var anledningen till att just denna helg valdes. Att åka till Vättern under sommaren handlar inte bara om fiske. Sjön bjuder på en fantastisk natur och fina badmöjligheter.

Vi kom upp till Granviks camping runt 16 på fredag eftermiddag, satte snabbt upp bivvyn och åkte mot rampen. Jag bestämde trolling första kvällen för att få ett hum om vart fisken stod. Betena var riggade sedan innan och efter någon timme hade vi kört till vald plats och lagt ut alla tio spön. Ytspöna brukar, av egen erfarenhet, inte ge särskilt mycket under de varmaste månaderna på året, men det känns fjuttigt att bara lägga ut djupriggarna så allt lades ut. Fisket visade sig vara trögt och efter 4,5 timmes puttrande hade vi tappat en och haft ett till missast hugg. Båda på det djupaste riggspöet som släpades på drygt 25 meters djup med en rödinglänga och liten apex i änden.

Morgonen efter ringde klockan vid 06:00. Lite sent för egen del men sambon vill gärna ha ”sovmorgon” även om vi ska fiska. Samtidigt är man inte 20 längre och 04:30 kan bli tufft vid en tredagars tur. Runt 07:15 ankrade vi upp på den punkten vi haft huggen kvällen innan och jag riggade två vertikalspön. Jag förklarade snabbt för Madde hur fisket gick till och sedan körde vi igång. Detta var första gången jag använt Lowrance Active Target till rödingvertikal och jag blev inte imponerad. Efter mycket youtubande visste jag att vi skulle få svårt att se betena under 20-25 meter men det som var mest frustrerande var att vi behövde ha båda betena mycket nära givaren för att se dem alls. Låt oss hoppas att Lowrance får tummen ut och lanserar något som liknar Garmin LVS62 snart, och att priset inte är överdjävligt.

Fisk fanns det hursomhelst gott om. Fram till 10:30 hade vi fisk inne nästan konstant med mängder av följare. Fiskarna kunde vi lätt se ner mot 30 meter. Även om de ibland kom in under betet utan förvarning så gick det, vid extrem koncentration och perfekt linvinkel rakt ner, att börja veva i rätt tid och få med sig fisken upp på jakt. Jag lyckades få en under denna period och vi tappade varsin. Ett mediokert resultat som jag tror sett annorlunda ut med bättre elektronik och ett synkat fiske. Att synka fisket, alltså veva upp och släppa samtidigt, är egentligen A och O för att inte förvirra jagande fisk. Alternativet är att fiska en och en.

Vi avslutade förmiddagen med helgens första dopp. Yttemperaturen var nu nästan 19 grader och det var ordentligt friskt efter ett par timmars stekande. Båten togs upp och trailades till Karlsborg där vi köpte lunch. Därefter tillbringade vi två välbehövliga timmar med huvudet på kudden innan kvällsfisket. Vid 17-tiden var trollingspöna ute igen och vi valde samma område. Fisken fanns ju där. Det dröjde inte länge innan första smällen på riggen. Därefter följde en riktigt fin kvällstur med flertalet hugg och tre rödingar i baljan. Apex dominerade helt trots att jag testade några skedar som tidigare varit fantastiska på Vättern. Ytspöna låg orörda.

Morgonen därpå ställde jag klockan lite tidigare och tanken var ytterligare ett vertikaltest. Trollingspöna var nedpackade i båten och riggarna låg i bilen. Vid 7 var vi ute på ett spegelblankt Vättern och vertikalspöna togs fram, men det kändes ohett. Vi båda hade trollingsug och när vi vertikalat utan hugg i 45 minuter bestämde vi oss för att åka in och hämta riggarna. Sagt och gjort. Någon timme därefter var allt ute igen och vi puttrade återigen över samma plats, denna gången med en liten annan uppsättning. Några skedar byttes mot apex varav den ena fick en blank dodger framför sig. Precis som kvällen innan dröjde det inte länge innan första fisken small på det undre riggspöet. Detta kändes som en riktigt fin fisk men tyvärr slet den sig. Detta skulle ske vid två tillfällen under förmiddagen, alltså två fina fiskar tappade. Men, huggen kom tätt och vi hade snart tre i baljan. Plötsligt drog ett ytspö iväg och under tiden vi drillar smäller ett av de övre riggspöna, det med dodger. Denna gången har vi två större fiskar på G in. Tyvärr visade det sig att den ytgående wobblern lurat en gädda på dryga 5 kilo. Apexen på riggen däremot hade lockat något betydligt trevligare, en fin röding på 2960 gram och 65 cm. Vilken härlig avslutning på helgen! Resterande två timmar spenderades ute på riktigt djupt vatten i jakt på lax, men tyvärr lös de med sin frånvaro. I vinter kommer vi förhoppningsvis tillbaka för att slå paravaner mot bergväggen i jakten på spiggätande silver.

Nedan bjuder jag på två små drillfilmer. I den första går en större fisk loss.