Du visar för närvarande PB och Guidning

PB och Guidning

Förra veckan skulle jag och Björn ut i varsin båt och köra flötestrolling på Mjörn, favoritmetoden under hösten. Kvällen innan kom jag på att jag hade möte i plugget på morgonen och vart därför tvungen att skjuta upp ankomsten till efter lunch. Björn däremot var ute vid gryning som vanligt. Precis innan jag satte mig i bilen fick jag ett samtal från en något skakig Björn som hade ett ”as i håven”. Jag sprang in, hämtade kameran och åkte sedan iväg. En stund senare var jag på plats i Björns båt och kunde fota en riktig pjäs på strax över 10 kilo. Huvudet var enormt och fisken hade fin kondition, men tyvärr var den lite kort i rocken för att komma upp i 12-13 kilo vilket den ser ut att väga. Förhoppningsvis synar den någon av våra båtar igen om 2-3 år och har då växt till sig ytterligare. Men grattis till PB för Björn och äntligen en tia i hemmasjön efter alla år!

I helgen körde jag årets första guidning, vilket gick över förväntan. Emma hörde av sig för två veckor sedan och undrade om jag kunde åka ut och guida henne och hennes sambo en helg i deras båt. Min kropp har börjat svara mycket bättre på kraftigare ansträngningar så jag vågade säga ja, men med villkoret att vi körde lite kortare tid för en mindre kostnad. Spinnfiske efter gädda stod på schemat och Mjörn blev valet. Med andra ord en riktigt tuff guidning. Gäddfisket på Mjörn är svårt! Gäddan Björn fick veckan innan var dagens enda hugg, för båda våra båtar! Den här dagen skulle vi spinnfiske, och då vart det till att gnugga geniknölarna ordentligt. Mjörns gäddfiske liknar Vänerns. Under hösten går en stor del av gäddorna pelagiskt och svänger ibland in över grundflaken. Vi körde ”running and gunning” från spot till spot i jakt på betesfisk. Snabba förflyttningar och stor tillit till ekolodet. Till slut hittade vi en kant med betesfisk som tryckts upp mot sidan och ett antal gösar under, en plats som bör hålla gädda. Efter bara några kast satt första fisken på runt 4-4,5 kg. Jag pushade för att byta till gösgrejer en stund för att se om någon av de fiskarna vi sett på lodet var sugna, innan vi återigen skulle byta spot. Sagt och gjort, några kast senare hade två gösar synat håvnätet. Kundens första gösar på riktat gösfiske, kul! Vi körde vidare ett tag till, från spot till spot, men hade svårt att hitta samladb etesfisk. En gädda och en gös till fick syna båten innan hemfärd. En fantastiskt vacker höstdag med sol och stiltje.

För mig personligen blev den här guidningen lite av en seger i kampen mot UMS. Jag var ordentligt trött efter men inget bakslag, det bådar gott inför nästa säsong. Härligt!