Du visar för närvarande Lyckat borrefiske i Mjörn

Lyckat borrefiske i Mjörn

Igår kom Ola med sin son Kristoffer på besök i båten igen efter vårat lyckade vårfiske tidigare i år. Då Ola har skaffat båt och båtplats i Mjörn så var planen att lära dem söka abborre i sjön, även om jag själv föredrar andra vatten för den randiga krigaren som sedan 10 år tillbaka tyvärr har fått ge plats åt gösen och minskat i framförallt storlek. Än finns det dock stor fisk i sjön, men att hitta dem är ingen barnlek. Jag var lite osäker själv då jag haft svårt fiske under rekning förra veckan, men samtidigt visste jag var de brukar hålla till och att man kan lyckas med hjälp av ihärdighet och tålamod.

Väderprognosen såg bra ut med tanke på komfort, med stiltje och svalt väder, men att vakna upp till 11 grader mitt på sommaren brukar ställa till problem vid borrefisket. Och så var även fallet den här morgonen. Vi hittade fisken omgående och såg fina ekon, men de visade sig lynniga. Efter 20 minuters fiske bad Ola mig att ta upp spöt och testa för att se om jag inte kunde lösa problemet. Jag tog några kast med ett jerkbait men bytte snabbt till dropshot och började söka fisken djupare ut mot branten, vilket gav resultat bara efter två-tre kast. Därefter fick Ola och Kristoffer kasta med jiggar mot samma område och efter lite fingervisningar om hur betet skulle fiskat så tog Ola snart dagens första fisk. Därefter small det tätt under en kort period och vid sista smällen satt något större på kroken. Jag misstänkte att det var en grunt stående gös men Ola trodde på en stor borre, och så var fallet. Den stångades under båten en kort stund innan den kom upp och kunde håvas, en gammal krigare på hela 46 cm och långt större än vad de sett tidigare. Stämningen i båten lyftes och jag kunde slappna av då dagens mål redan var uppnått!

Dagen bjöd därefter på mängder med fisk, både gös och abborre. Vi fortsatte söka stora fiskar på ett par platser men hittade främst gös. Efter att vi tagit skydd från en regnskur och grillat hamburgare under ett vindskydd så tog jag med dem till ett av sjön säkraste ställen för mängdfiske efter abborre, och när solen tittade fram fick vi uppleva en helt galen huggperiod. Härligt att Mjörn fortfarande kan bjuda på så bra abborrfiske, även om det är en lång bit kvar till dess forna abborrglans.

Än finns det stora mängder abborre i sjön.