Du visar för närvarande Huggperiod räddade dagen

Huggperiod räddade dagen

Igår ringde klockan osedvanligt tidigt. 04:15 lämnade jag Gbg för att förbereda dagens guidning på Mjörn. Vertikal stod på schemat som primär metod, men då väderprognosen tydde på mycket hård vind efter lunch hade jag spinnfiske på skyddade grundområden som backup plan. 06:30 låg båten vid rampen och jag hälsade kunderna välkomna. Att mötas av ett brett leende, förhoppningar och en positiv attityd på morgonen betyder mycket, och dagen såg ut att bli bra!

Under fredagen var jag ute ett par timmar och rekade. Fisket var otroligt bra och gösarna högg kontinuerligt på alla platser jag testade. Jag fann dessutom mycket pelagisk fisk vid ett område och hoppades att dessa skulle stå kvar till lördagen. Den här dagen skulle dock bli ett bevis på hur fisket kan ändras från fantastiskt till katastrofalt på kort tid. Den pelagiska gösen var som bortblåst och när vi gick över till bottenvertikal var gösarna sitt gamla sura jag, omöjliga att få till hugg.

Vi kämpade envist i tre timmar och när vinden tilltog bestämde jag att vi skulle gå över till plan B. Redan efter 15-20 minuters spinnfiske fick Kristoffer ett hugg på bara två meters djup, och efter en kort men intensiv drillning fick jag håva en spinnfiskad gös som många bara kan drömma om. 3900 gram vägde den in på och dagen kändes redan räddad.

Kort därefter högg det återigen och Kristoffer fick drilla en gädda på dryga 3-4 kilo. Pappa Ola fick ett hugg bara minuter efteråt och fick drilla sin första fisk, återigen en gädda. Vi hade lyckligtvis hamnat i rätt område under rätt tid och när Kristoffer med mellanmål i munnen fick drilla nästa fisk visade det sig vara en av bättre kaliber. En gädda på dryga 6 kilo låg slutligen säkrad i håven och dubbelt PB var ett faktum!

Jag tog efter detta fram grillen och medan lunchen fräste så fick vi ytterligare två hugg som tyvärr tappades. Därefter trappades huggperioden ner och vi begav oss återigen ut på djupet för att se om gösarna blivit sugna på vertikaljiggar. Tyvärr gick vi bet och vågorna gjorde fisket svårt. Istället sadlade vi om till lite spinnfiske den sista halvtimmen och kunde ta några borrar för att säkra ett hattrick. Vilken dag!

För information om att boka en guidad tur, se här!